• Ustalcie zasady wspólne dla wszystkich domowników – dla małych dzieci nie więcej niż 5. Niech będą jak najbardziej konkretne. Umówcie się jakie są konsekwencje ich łamania. Unikajcie kar, jeśli to konieczne opierajcie się na odbieraniu przywileju – jednak konsekwencja powinna być powiązana z daną zasadą i nastąpić krótko po złamaniu zasady.
• Zastanówcie się, które zachowania dziecka są najtrudniejsze. Spróbujcie zastanowić się z braku jakich umiejętności może wynikać dane zachowanie.
• Zauważajcie nawet najmniejsze sukcesy i zmiany w zachowaniu dziecka, komplementujcie jego wysiłek. Umówcie się z dzieckiem na ćwiczenie jakiejś umiejętności (Metoda Kids’ Skills) np. Superkoncentracji i zaplanujcie jak będzie ją zdobywało krok po kroku.
• Zadbajcie o odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia. Podczas spaceru również omówcie zasady – np. wyznaczcie konkretny punkt w parku, którego dziecko nie może przekroczyć by być w zasięgu wzroku.
• Wspierajcie funkcje wykonawcze – w szczególności planowanie i organizowanie. Uczcie dziecko działań w kolejności i wg planu. Zawieście pomoce wizualne w domu np. etykiety oznaczające położenie konkretnych zabawek, ubrań czy innych przedmiotów.
• Pozwól dziecku na wstawanie od stołu po zakończeniu posiłku, upewnij się, że przestrzeń jest bezpieczna np. nie znajduje się w niej zbyt wiele szklanych przedmiotów na widoku. Rozważ zamontowanie urządzeń takich jak trampoliny, liny i kółka do podciągania, piłka gimnastyczna, worek – pufa itd.
• Ustal porę na wieczorny rytuał – staraj się by każdego dnia wyglądał podobnie, np. kolacja, kąpiel, bajka, czytanie, wyciszanie. Zastanówcie się co pomaga dziecku spokojnie zasypiać (ciemny pokój, lekkie światło, projektor, kołderka obciążeniowa, masażyki, muzyka, biały szum itd.).
• Skracaj do minimum czas ekranowy (łącznie tv, tablety i telefony) – migoczący obraz, światło niebiskie, dźwięki – wszystko to dodatkowo pobudza i tak mocno wrażliwy układ nerwowy dziecka.
• Sprawdź jak dziecko reaguje na timer. Być może będzie dla niego motywacją odmierzanie czasu i ustawiony alarm i polepszanie swojego wyniku – np. sprzątania zabawek. Możecie spróbować również ustalić, że dziecko ma np. 25 minut w trakcie których musi wykonać jedną lub dwie domowe czynności jak ścielenie łóżka, ubieranie się, sprzątanie zabawek a resztę czasu może pograć lub pooglądać na tv, tablecie, telefonie – uczy to dziecko zarządzania czasem, daje poczucie sprawczości i wzmacnia umiejętności planowania.
• Wydawaj jedno polecenie na raz, maksymalnie konkretne. Gdy dziecko wykona jedną czynność poproś o wykonanie kolejnej jej części. Jeśli jakieś czynności są kłopotliwe i zabierają zbyt wiele czasu, zadbaj o pomoce wizualne np. schemat ubierania się mycia, sprzątania itd.
• Ćwiczcie uważność – np. zgadywanie smaków z zamkniętymi oczami, gra „moje oczka widzą” podczas jazdy samochodem, wysłuchiwanie odgłosów na spacerze.
• W przypadku wybuchów płaczu lub złości, uspokój dziecko, spróbuj uziemienia „zobacz gdzie jesteśmy/ widzisz to/ słyszałeś ten dźwięk/ pokaż mi sufit”, nazwij emocje „zezłościłeś się bo … zabrała tę zabawkę? Rozumiem, to jeszcze dla ciebie trudne by dzielić się tym co bardzo lubisz” – w przypadku kłótni rodzeństwa rozważ przypisanie zabawek „osobistych” i „wspólnych” czyli takich którymi dzieci musza się dzielić lub nie.