Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej o tym tutaj.OK
Ćwiczenia z myślenia

Ćwiczenia z myślenia

Myślenie logiczne jest jedną z funkcji, za którą odpowiada w dużej mierze lewa półkula naszego mózgu. Pełni ono niezwykle ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu, podejmowaniu decyzji, uczeniu się. 
Na terapię Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR) trafiają często maluchy, u których nastąpiło częściowe lub znaczne uszkodzenie pewnych struktur mózgowych odpowiedzialnych właśnie za tę bazową umiejętność. W mózgu człowieka, a raczej jego tkankach dochodzi jednak do wspaniałego zjawiska, jakim jest neuroplastyczność. To nic innego jak zdolność naszego układu nerwowego do kompensacji uszkodzeń poprzez tworzenie nowych ścieżek pomiędzy neuronami. Dzięki wytrwałym ćwiczeniom następuje kompensacja i reorganizacja połączeń nerwowych, otwierając przed dziećmi nowe możliwości.

Jak więc wspomóc mózg w budowaniu nowych dróg?

Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest skierowany dla dzieci od 0 do 6 roku życia. Najczęściej jednak na terapię do naszej poradni trafiają dzieci w wieku od 2-5 lat. Dwulatek, a może nawet półtoraroczniak na terapii? Czy to nie za wcześnie? Nic bardziej mylnego. Im wcześniej zaczniemy stymulować umysł i ciało dziecka, tym większą mamy szansę na szybkie postępy w terapii i to właśnie dzięki – neuroplastyczności. 

Najczęściej podejmowanymi działaniami przez naszych terapeutów są: 
  • stymulacja polisensoryczna - ćwiczenia małej motoryki (sprawności ramienia, ręki i dłoni)
  • ćwiczenia funkcji poznawczych (czyli pamięci, uwagi, myślenia)
  • stymulacja percepcji (wzrokowej, słuchowej, dotykowej, a także propriocepcji i zmysłu równowagi)
  • rozwijanie umiejętności społecznych, motywacji, współpracy
  • psychoedukacja w zakresie emocji, samoregulacji
  • wspieranie dziecka, ale również jego rodzica w podejmowaniu kolejnych wyzwań
  • terapia logopedyczna wad wymowy
  • ćwiczenia relaksacji, metod oddechowych

Terapia może być zabawą!

Jak ćwiczymy myślenie? Jedną z proponowanych aktywności są tzw. ćwiczenia lewopółkulowe – stymulujące, jak sama nazwa wskazuje lewą półkulę mózgu. Odpowiedzialna jest ona między innymi za bazowe funkcje intelektualne takie jak pamięć, uwaga, percepcja czy myślenie. Dzięki jej strukturom umiemy analizować, ujmować relacje, tworzyć sekwencje czy też linearnie przetwarzać informacje wzrokowe. A wszystkie te umiejętności są istotne dla odniesienia sukcesu w nauce czytania i pisania. 
Wydaje się, że nie ma nic nudniejszego? Jesteście w błędzie!

Ćwiczenia lewopółkulowe to przede wszystkim: 
  • kontynuowanie, uzupełnianie, a nawet samodzielne układanie sekwencji z obiektów/ obrazków (ale nie zapominajmy także o sekwencjach ruchowych czy słuchowych) - szeregowanie obiektów/ obrazków wg wielkości, długości, gradacji koloru itd. 
  • sortowanie wg koloru, kształtu lub innej cechy
  • relacje (dopasowywanie kształtu i cienia, układanie obrazka z części, wyszukiwanie różnic i podobieństw)
  • kodowanie i szyfrowanie
  • zabawy muzyczne  

Podglądamy pracę w gabinecie

Na zdjęciach zamieszczonych poniżej możecie zobaczyć jak podczas zajęć z psychologiem, dzieci mają okazję ćwiczyć umiejętności lewopółkulowe na własnoręcznie wykonanej „karcie pracy”. W zasobach poradni posiadamy wiele atrakcyjnych pomocy terapeutycznych, jednak nie ma lepszej motywacji dla naszych podopiecznych jak klej, nożyczki i kolorowy papier. Taka metoda ćwiczeń nie wymaga ani czasu ani dużego budżetu – łatwo więc odtworzyć ją w domu. 

Arkusz szarego papieru cudownie może zamienić się w tor wyścigowy czy zakorkowaną ulicę! A może łąkę pełną kwiatów? Dodatkową atrakcją dla dzieci będzie użycie kolorowego czy brokatowego papieru, wydrukowanych obiektów, którymi akurat interesuje się maluch (dinozaury, a może pociągi?) 

Sortowanie nie może być prostsze, zaczynamy od kolorów i figur geometrycznych, ale z pomocą drukarki możemy tworzyć coraz to nowsze kategorie. Może kolorowe liście jesienią, kolorowe nakrętki, różnej wielkości płatków śniegu zimą czy też kształty wiosennych kwiatów.

Na koniec szeregi – wersja dla początkujących z odrysowanymi konturami. Czy to tort a może tęczowe schodki? Tylko wyobraźnia nas ogranicza.
Więcej informacji? 
Zadzwoń: 717789222 lub napisz: poradnia(at)educata.pl.
 
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej o tym tutaj.

EDUCATA
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Wrocławiu 
Aleja Wiśniowa 81 | 53-126 Wrocław 
Nr rachunku bankowego: 15 1090 2398 0000 0001 3361 1186 
Kod SWIFT (BIC code) Santander Bank Polska: WBKPPLPP 
REGON: 362792845 
Telefon: +48 608 782 558 
Copyright ©2015-2024 EDUCATA, All Rights Reserved.