1) Sprawność grafomotoryczna (manualna):
• kreśli linie poziome, pionowe, „po śladzie”, samodzielnie i z zachowaniem prawidłowego kierunku
• kreśli linie koliste i faliste, kreśli linie zamknięte (koła, owale, prostokąty)
• łączy liniami zaznaczone punkty
• obrysowuje szablony figur geometrycznych różnych wielkości
• koloruje obrazki bez wychodzenia poza linie
• kopiuje przez kalkę techniczną duże kontury i kształty literopodobne
• rysuje szlaczki według przedstawionych wzorów
• tworzy samodzielne kompozycje
• prawidłowo trzyma przybór do pisania
• lepi z plasteliny i modeliny
• tnie nożyczkami według wytyczonej linii prostej i łamanej
2) Sprawność ruchowa (motoryka duża i mała):
• jest sprawne ruchowo, biega, skacze na jednej i na obu nogach, wspina się, rzuca piłkę
• chętnie uczestniczy w różnego rodzaju zabawach ruchowych, lubi zajęcia gimnastyczne
• zawiązuje sznurowadła, wiąże kokardki, zapina sprawnie guziki, zasuwa zamek
• chętnie rysuje, maluje
3) Orientacja przestrzenna:
• odróżnia lewą stronę ciała od prawej
• wskazuje swoją rękę, nogę prawą i lewą
• wskazuje rękę prawą i lewą u osoby siedzącej naprzeciw niego
• rozumie pojęcia określające położenie przedmiotu w przestrzeni (na środku, z prawej, lewej, wyżej, niżej, między, pod, nad, w, za, przed, obok)
• posługuje się pojęciami określającymi położenie przedmiotu w przestrzeni (jw.)
4) Percepcja słuchowa:
• odróżnia z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosy ptaków
• odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego
• dokonuje analizy zdania (wskazuje pierwsze słowo i ostatnie, podaje liczbę słów w zdaniu)
• wyróżnia głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu
• dzieli proste wyrazy na głoski
• przeprowadza syntezę głoskową wyrazów o prostej budowie
• dzieli proste wyrazy na sylaby klaszcząc lub wystukując
• przeprowadza syntezę sylabową wyrazów o prostej budowie
• różnicuje wyrazy dźwiękopodobne, np. półka-bułka, Tomek-domek, nurek-murek itp.
• odróżnia głoski o podobnym brzmieniu (np. b-p, d-t, g-k, z-s, w-f, itp.)
• zapamiętuje krótkie wierszyki, rymowanki, piosenki, kilka poleceń naraz
• zapamiętuje materiał uszeregowany w sekwencje słowne (nazwy pory dnia, posiłków, dni tygodnia, pory roku)
• przez dłuższą chwilę uważnie słucha czytanych bajek, opowiadań, muzyki
5) Percepcja wzrokowa:
• chętnie bawi się klockami, układankami, puzzlami
• różnicuje położenie i ukierunkowanie figur geometrycznych (trójkąt, romb, prostokąt, kwadrat, koło) z zachowaniem kolejności figur
• układa obrazki z 3 części i z 9 części
• układa przedmioty z dowolnej liczby części
• układa kompozycję z figur geometrycznych, poprawnie odwzorowuje wzory
• potrafi wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie obrazkach
• dostrzega brakujące części w obrazkach